Автоспорт

День в історії: остання перемога Jordan

Дата: 6 Квітня 2020
Автор: Андрій Іванов

6 квітня 2003 року відбувся третій етап сезону – Гран Прі Бразилії. Неймовірна гонка, котра проходила у складних погодних умовах перетворилась швидше на лотерею головний приз у якій випав команді Едді Джордана, для якої це був 200-х гран-прі!

 

Так вже сталося, що Гран Прі Бразилії 2003 року був ювілейним – 700-м – етапом чемпіонату світу. Забігаючи наперед, він же став і однією з найнеймовірніших етапів за всю історію Формули 1.

 

Того року перевага Міхаеля Шумахера й Ferrari була не такою очевидною, як роком раніше або пізніше, тому вболівальники насолоджувались більш-менш рівною боротьбою пілотів одразу трьох команд – Ferrari, Williams і McLaren. Перші два етапи – в Австралії та Малайзії виграли саме гонщики McLaren, до того на Сепанзі вперше в Ф1 переміг Кімі Райкконен, отже Срібні стріли приїхали до Бразилії у піднесеному настрої. Інші були сповнені рішучості дати бій і зломити хід чемпіонату на свої користь. Але того, що сталося у гонці, напевне, ніхто не очікував.

 

Все почалося зі зливи. Тропічний дощ почався ще в п’ятницю, і перша кваліфікація проходила у важких умовах. Пікантності додало те, що згідно з правилами, шинники (Bridgestone та Michelin) привезли до Бразилії дощову гуму лише одного типу – який обирали самі команди. На диво, клієнти і японської, і французької компанії обрали одностайно обрали проміжний склад гуми, що, як з’ясувалось, було величезної помилкою.

 

Кваліфікація на проміжних шинах по залитій водою трасі вимагала неабиякої майстерності, і саме у цих умовах отримали шанс проявити себе гонщики із середини пелотону. Сенсацію зробив Марк Веббер, який проводив третю гонку за кермом Jaguar. Він на одну десяту випередив Рубенса Баррікелло з Ferrari й більш ніж на секунду усіх інших гонщиків.

 

Австралієць підтвердив клас і під час суботньої кваліфікації, яка проходила вже у сухих умовах – він зачепився за третю позицію, пропустивши вперед Баррікелло й Култхарда, причому власнику поулу Марк програв лише чотири сотих секунди. Непогано показав себе й Джанкарло Фізікелла, котрий на слабенькому Jordan кваліфікувався восьмим.

 

Рубенс, який виграв кваліфікацію, був на сьомому небі від щастя! Ще б пак – в останнє бразилець стояв у Сан-Паулу на поулі дев’ять років тому – і це був його кумир Айртон Сенна у сумному 1994 році, за місяць до своєї загибелі.

 

Баррікелло, якому постійно не щастило на домашньому Гран Прі, сподівався, що нарешті смугу невдач подолано, і в неділю він опиниться на найвищій сходинці подіуму.

 

Але всі карти змішала злива, яка перед самісіньким стартом розверзлася з новою силою. Стрімкі потоки води зробили трасу більш придатною для перегонів швидкісних катерів, тому старт довелося затримати.

 

Коли дощ дещо вщух, пелотон стартував за автомобілем безпеки, який вісім кіл на невеликій швидкості водив гонщиків трасою. Цим скористались у Jordan – перед тим, як автомобіль безпеки звернув на піт-лейн, і гонка стартувала на повну силу, обидва гонщики ірландської стайні заїхали на єдиний піт-стоп, де їм залили повні баки пального. Це відкинуло Фізікеллу й Ральф Фірмана на два останні місця, але в підсумку окупилося сторицею.

Одразу після рестарту Култхард випередив Баррікелло, перекресливши його мрії. А згодом те саме зробив і Райкконен, який до того миттєво обігнав Веббера. Кімі був невгамовний і одразу почав атакувати свого напарника, якого зрештою і залишив позаду.

 

Ти часом Рубенс продовжував втрачати позиції: його випередили і Хуан-Пабло Монтойя, і Веббер, і зрештою сам Міхаель Шумахер, який стартував із незвичної для себе сьомої позиції.

 

Але тут у хід гонки знову втручається стихія – цього разу у вигляді невеличкого потоку води у повороті Curva do Sol. У проміжок часу з 16-го по 31-ше коло у цьому місці вилетіли й зійшли з дистанції по порядку: Джастін Вілсон, Монтойя, Антоніо Піццонія, Шумахер-старший, Йос Ферстаппен і Дженсон Баттон. Підковзнувся й Веббер, але зміг повернутися на трасу й продовжити гонку.

 

Тим часом Баррікелло, взявши себе у руки, почав пробиратися нагору. Завдяки численним сходам, та невдалим піт-стопам суперників, на 28-му колі він вийшов на друге місце, а на 44-му, скориставшись помилкою Култхарда, випередив його і почав стрімко відриватися. Але Рубенсу й цього дня не судилося здобути перемогу не домашній трасі – за два кола його Ferrari раптом уповільнилась і зрештою зупинилась на узбіччі – скінчилось пальне. З розпачем у очах бразилець вибрався з кокпіту, переліз через огорожу й прямо там сів на рідну землю – він ще не міг повірити, що перемогу, яка була вже так близька, втрачено.

 

Це дозволило Култхарду знову вийти у лідери, але на 52-му колі він звертає у бокси задля дозаправки, коли до фінішу залишається 19 кіл. На першому місці опиняється Райкконен, а от на другому – пілот Jordan Фізікелла, який обережно вів гонку, уникаючи усіх неприємностей. Далі події розгортались із блискавичною швидкістю.

 

Пальне в McLaren було вже на критичному рівні, а італієць був в ударі й стрімко настигав фіна. Зрештою Кімі не втримався й пропустив Джанкарло вперед! Одночасно в останньому повороті Веббер знову втрачає контроль над своїм Jaguar і зрештою розбиває його, засипавши трасу уламками. З’являється автомобіль безпеки, і Райкконен відразу звертає до боксів на дозаправку, а Фізікелла залишається на трасі, намагаючись втриматися до фінішу.

 

Уламки від аварії Веббера все ще залишаються на трасі й за кілька секунд Фернандо Алонсо на повній швидкості врізається в колесо Jaguar Марка! Renault іспанця спочатку відскочив до одного відбійника, потім рикошетом до протилежного, і зрештою завмер на трасі. Судді вирішують, що це гарна крапка у ювілейному 700-му Гран Прі Формули 1 й вивішують червоний прапор, зупинивши гонку.

Відразу після цього двигун на боліді Фізікелли спалахнув, але це вже не має значення – гонку закінчено, і саме італієць має бути переможцем. Втім, судді були іншої думки. За регламентом, якщо гонку зупинили передчасно, підсумкові результати визначались за положенням гонщиків за два кола до фінішу, тобто, коли ще лідирував Райкконен!

 

Радість Джанкарло й команди Jordan перетворилась на розпач – перемогу, здобуту в таких умовах, та ще й у 200-му гран прі ірландської стайні, відібрали на користь McLaren. Фізікелла із розпачем отримав срібний кубок, хоча, й друге місце для команди Едді Джордана у тому році було стрибком вище голови.

 

Справдня розв’язка наступила за кілька днів – Едді Джодан звернувся до FIA з протестом і довів, що на момент появи червоних прапорів його гонщик встиг перетнути фінішу смугу й почати 56-те коло, а отже результат гонки має бути зарахований по 54-му колу, коли Фізікелла вже перебував у лідерах. Таким чином, долю перемоги вирішили кілька десятих секунди.

 

Перед початком наступного етапу у Сан-Маріно була проведена урочиста церемонія, під час якої Кімі Райкконен передав щасливому Джанкарло Фізікеллі переможний кубок. Ця перемога стала останньою і лише четвертою в історії команди Jordan, а для італійця – першою з трьох, здобутих їм у Формулі 1.

Поділитися
Теги

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Новини за темою

AlphaTauri оголосила про новий контракт Гаслі

Французький гонщик Ф1 П’єр Гаслі залишиться в команді AlphaTauri ще на один рік.   Після...

Детальніше

Гран Прі Португалії: Хемілтон перевершив рекорд Шумахера

Гонщик Mercedes виграв гонку Гран Прі Португалії та здобув 92-у перемогу в кар’єрі Ф1, чим...

Детальніше

Гран Прі Португалії: Хемілтон переграв Боттаса у кваліфікації

Гонщик Mercedes Льюїс Хемілтон виграв перший поул Ф1 на трасі Алгарве, який став 97-м поулом для...

Детальніше