Автоспорт

Біля «стіни смерті». Про «єдиний» двогоночний Гран Прі Ф1

Гран Прі Німеччини 1959 року
Дата: 16 Липня 2021
Автор: Расюк Роман

Цього вікенду НЕ вперше в історії Формули 1, але вперше в історії Чемпіонату світу відбудеться спринтерська гонка. Саме так. Спринтерська гонка вже була у Формулі 1…

 

Маячня про ДНК Ф1

 

Формат гоночного вікенду з часу створення перших Гран Прі був різним. У більшості Великі Призи – це декілька вільних заїздів, одна або декілька кваліфікацій та гонка. Проте зрідка організатори влаштовували Гран Прі, що складалися із двох і навіть більше гонок у різних варіаціях.

 

Формула 1 бере свій початок з 1946 року як Формула А. З того часу проведено більше 1100 Гран Прі, не усі з них йшли у залік Чемпіонату світу. Страшне. Приблизно 50 з тих Гран Прі, з точки зору сучасних уболівальників, не мають жодного стосунку до так званого ДНК Формули 1. Чому?

 

Ці 50 Гран Прі відбувалися у період після ІІ Світової війни до початку 1970–х років. Вони складалися більш ніж з одного гоночного заїзду, здебільшого з двох, результати яких сумувалися у фінальному класифікаційному протоколі. Але бували етапи з трьох гонок (двох пів фіналів та фіналу).

 

Основними причинами використання формату декількох гонок за вікенд були або нестача/надлишок учасників, або занадто короткі траси, як наприклад, трек Гран Прі Данії довжиною лише 1,2 кілометри. Більшість Гран Прі належали до місцевих гоночних календарів, але деякі мали національний статус і входили до міжнародного гоночного календаря, наприклад, позазалікові Гран Прі Аргентини та Гонка Чемпіонів чи післявоєнні Гран Прі Швейцарії.

 

Ба більше, у 1949 році, лише раз за усю історію Формули 1 відбувся Гран Прі у форматі, схожому на формат цьогорічного британського етапу. На Гран Прі Альбі (місто на півдні Франції) після кваліфікації відбулася спринтерська гонка (5 кіл), яка сформувала стартову решітку основних 300-кілометрових перегонів (34 кола). Обидві гонки виграв Хуан Мануель Фанхіо.

 

Проте офіційній статистиці Формули 1, а точніше статистиці Чемпіонату світу, відомий лише один Гран Прі, що складався з двох гонок, – Гран Прі Німеччини 1959 року.

 

АФУС – простий і небезпечний

 

Німецький Гран Прі асоціюється або з Нюрбургрингом, або з Хоккенхаймрингом. Але його історія почалася у 1926 році на трасі AVUS (АФУС), що розташована у західній частині Берліна.

 

У 1920-х роках у Німеччині над назвами довго не заморочувалися, тому трасу назвали просто Automobil-Verkehrs- und Übungsstraße (Автомобільна дорога та тренувальна траса). Її відкрили у 1921 році після 8 років будівництва. Унікальність треку була у простоті його конфігурації: дві дев’ятикілометрові прямі з фактично двома 180-градусними поворотами. З назвами поворотів також не напружувалися: Südschleife (Південна петля) та Nordkurve (Північний поворот). На момент відкриття довжина траси становила 19,565 кілометри і з часом лише скорочувалася.

 

Північний поворот АФУС

 

У першій же гонці у 1921 році траса не витримала навантаження, тому досить скоро стала однією з перших доріг у світі, покритою асфальтом. На першому в історії Гран Прі Німеччини у 1926 році Берлін опустів, аби лишень подивитися на перегони 50 пілотів, які завершилися перемогою Рудольфа Караччіоли та загибеллю чотирьох людей.

 

Проста конфігурація траси не витримувала конкуренції з тільки-но створеним Нюрбургрингом, куди вже наступного року і переїхала національна гонка Німеччини. У 1936 році у Берліні відбувалась Олімпіада – трасу тимчасово закрили. На місці Північного повороту звели розв’язку, а в якості компенсації трохи південніше збудували монолітний банкінг з кутом 43,6 градуси, покритий цеглою. Банкінг не мав ніяких огороджень, був слизьким, а в дощ цегляне покриття перетворювалося на ще більшу ковзанку, за що гонщики охрестили поворот «стіною смерті».

 

Будівництво банкінгу

 

Траса дійсно стала швидшою. У 1937 році Луїджі Фаджоллі на Auto Union встановив рекорд середньої швидкості проходження кола – 174 милі/год (280 км/год). Рекорд оновили лише у 1971 році в Індіанаполісі.

 

Подібний банкінг запроектували у Південній петлі, але завершити будівництво завадила війна. До того ж, у 1940 році АФУС став частиною кільцевої дороги Берліна. Після війни недобудований південний банкінг тривалий час використовували війська США як стрільбище, і трасу скоротили, створивши на півдорозі нову бетонну пласку Південну петлю. 8,3 кілометри було достатньо для цього божевілля.

 

Північний поворот АФУС, банкінг

 

Останній Гран Прі на АФУСі

Avusrennen (АФУСські перегони) проводилися до початку війни, а після її завершення відновилися лише у 1951 році. Формула 1 уперше з’явилась тут у 1954 році у незаліковій гонці. Ще через п’ять років лише політичні та фінансові ігри примусили Гран Прі Німеччини залишити Нюрбургринг і повернутися у Західний Берлін на AVUS.

 

Такий переїзд не сподобався деяким гонщикам. Вони вважали конфігурацію траси неприйнятною для змагань рівня Чемпіонату світу, та й готувалися усі до Нюрбургрингу. Стірлінг Мосс назвав трасу просто – безнадійною. Пілоти не втомлювалися називати банкінг «стіною смерті».

 

І їх можна зрозуміти. Наприклад, у 1956 році під час чергової гонки з банкінга зірвався Porsche Ріхарда фон Франкенберга. Машина впала на припарковані поруч автомобілі і згоріла. Гонщика врятувало падіння на кущ акації, і він продовжив виступати у перегонах до 1960 року.

 

З іншого боку, знайшлися ті, хто щиро вважав, що пілот з претензіями на чемпіонський титул має демонструвати свій талант на будь-якій трасі за будь-яких умов. Зрештою, організатори майже нічого не змінили, а основні команди чемпіонату вчасно приїхали у Західний Берлін і взяли участь у практичних заїздах у четвер.

 

Майже… У ті часи Гран Прі відбувалися за Міжнародним спортивним кодексом та вимогами FIA до класів гоночних машин, а регламент етапу фактично визначали самі організатори. Автоклуб Німеччини (AvD) вирішив замість двогодинних 300-кілометрових перегонів провести дві гонки.

 

Кожні перегони мали тривати годину на дистанції 30 кіл. Стартову решітку першої гонки формувала кваліфікація, другої – результати першої гонки. Офіційна класифікація Гран Прі визначалася за сумою результатів обох заїздів. Критики на адресу організаторів додалося, але це їх не спинило.

 

Старт першої гонки Гран Прі Німеччини 1959 року

 

Причиною такого дивного рішення була турбота не про видовищність гонки, а турбота про безпеку, як би це дивно не прозвучало, особливо зважаючи на тюки сіна у віражах. Попри зменшення дистанції середня швидкість на колі залишалася досить високою – 150 миль/год (240 км/год). Навіть зважаючи на свою зовнішню простоту, AVUS був досить непростим випробуванням для болідів. Підвіска та шини не були готові до таких навантажень, бо ані команди, ані виробники шин Dunlop не готувався до фактично драг-рейсінгу із божевільними поворотами та змінним покриття треку (асфальт чергувався з бетоном і цеглою).

 

AvD вирішив, що шини витримають не більше години, а також заборонив використовувати аеродинамічні елементи на колесах – усі машини мали бути з відкритими колесами. Єдине, що дозволив використовувати Німецький автоклуб, – високі передаточні числа коробки перемикання передач.

 

Небезпечності трасі додавало пришвидшення болідів. У 1921 році її збудували для машин, які долали трасу із середньою швидкістю меншою за 200 км/год. У 1954 році рекорд кола у кваліфікації становив 2.13,400. Ще за 5 років рекорд оновили на 7,6 секунди.

 

На додачу, у четвер після практичних заїздів виник скандал. Учасники Гран Прі були незадоволені тим, що організатори влаштували ще й гонку спорткарів, турінгові перегони та гонку Gran Turismo. Зрештою, сторони швидко порозумілися, а заїзди п’ятниці розділили: гонщики Гран Прі їздили до обіду, усі інші – після.

 

Ferrari завітала до Берліну після провального Гран Прі Британії і сподівалася відігратися саме у Німеччині завдяки максимальній швидкості свого передньомоторного боліда D246. Скудерія приїхала на етап з трьома основними болідами, якими керували Тоні Брукс, Філл Хілл та Ден Герні, та одним резервним із Кліффом Еллісоном за кермом. Еллісон здивував усіх, проїхавши коло за 2.05,800. Брукс програв напарнику лише 0,1 секунди, але стартував з поулу – Еллісон як резервіст розпочав перегони із хвоста пелотону. У суботу була ще одна сесія заїздів Ф1, у якій Стірлінг Мосс пришвидшився до 2.06,800, що дало йому право стартувати другим.

 

Одразу після суботньої кваліфікації Формули 1 відбулися дві гонки підтримки. У першій гонщики на турінгових машинах подолали 10 кіл за сильної зливи. Дощ завершувався, коли почалася гонка спорткарів. У ній брав участь Жан Бера, який після Гран Прі Франції посварився з Енцо Феррарі і залишив Скудерію. Він також мав виступати у гонці Формули 1 за кермом Porsche класу «Формули 2». Обидві гонки мали допомогти йому отримати місце у боліді топ-команди Ф1, але перегони спорткарів завершилися миттєвою смертю після зіткнення машини із бетонною стіною і його ударом у флагшток. Через цю аварію Porsche зняла свій болід із Гран Прі, а практично всі гонщики відмовилися брати участь в останній годині кваліфікаційних заїздів.

 

У неділю погода не покращилася, тому на випадок дощу організатори встановили жовтий світлофор. Ніхто не мав права перетинати центральну лінію банкінга і обганяти суперника, поки горіли жовті вогні світлофору. Старт гонки перенесли на 30 хвилин, протягом яких пілоти мали можливість вільно проїхати три кола. Після старту на другому колі зійшов, здавалося, єдиний суперник Ferrari – Мосс.

 

Вже на середині дистанції пілоти Скудерії влаштували невеличку міжусобицю. Цим скористався Мастен Грегорі на Cooper, який прорвався на друге місце, але на 24-му колі зламався болт хитуна і розрізав двигун Coventry Climax майже навпіл. Після цього червона трійця заспокоїлася і привезла суперникам на фініші першої гонки одне коло. А от Еллісон до фінішу не дістався через негаразди зі зчепленням.

 

 

На старт другої гонки вийшли 9 пілотів із 15. Після перерви краще за інших стартував Брюс Макларен, але ще до Південної петлі три Ferrari випередили його. Брюс довго тримався цієї трійці, але і його Cooper вийшов з ладу на сьомому колі.

 

Одразу у Південній петлі не витримали гальма на машині Ганса Геррманна. Його BRM просто влетів у тюки сіна, декілька разів перевернувся і перетворився на металобрухт. Ганса викинуло з боліда, але, на щастя, він отримав лише декілька подряпин і після падіння встав самотужки.

 

 

Доля перегонів була вирішена. Скудерія так і фінішувала у своєму командному порядку за номерами болідів 4, 5 та 6. У другій гонці Моріс Трінтіньян став єдиним гонщиком, хто фінішував в одному колі із червоними болідами, хоча і програв 18 секунд. Після фінішу стартувала гонка Gran Turismo, але нікого з гонщиків Ф1 вона вже не цікавила.

 

Лавровий вінок переможця Гран Прі дістався Тоні Бруксу

 

В інтерв’ю журналістам Мосс знову розкритикував трасу. Але тепер практично ніхто з ним не сперечався. Формула 1 більше ніколи не поверталася на АФУС. Банкінг розібрали у 1967 році. Останні гонки тут провели наприкінці ХХ століття. На місці гоночного треку збудували новий автобан. Він по невеличкій діагоналі перетинає старий АФУС, про який нагадують лише пам’ятник на честь треку, колишня суддівська вежа, а нині мотель, парковка за обрисами Північного повороту, досі існуючі трибуни біля нього та рештки недобудованого банкінгу Південної петлі, які ще не зовсім поросли лісом.

 

Північний поворот нині

 

Автомобільна дорога та тестова траса Берліна пішла у небуття, а двогоночний формат Гран Прі повертаються у Формулу 1. Чи надовго? Дізнаємося вже після цього гоночного вікенду.

 

Слідкуйте за останніми новинами на наших каналах у Facebook, Twitter та Telegram.

Поділитися
Теги

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Новини за темою

Aston Martin оскаржить дискваліфікацію Феттеля в Угорщині

Команда Формули 1 Aston Martin має наміри подати апеляцію на дискваліфікацію Себастьяна Феттеля з...

Детальніше

Гран Прі Угорщини: Окон виграв неймовірно насичену гонку

Гонщик Alpine Естебан Окон виграв першу гонку в кар’єрі Ф1 й сталося це на Хунгарорингу, де...

Детальніше

Гран Прі Угорщини: Хемільтон став найкращим у кваліфікації

Гонщик Mercedes Льюїс Хемільтон здобув 101-й поул у кар’єрі Ф1 й сталося це на Хунгарорингу в...

Детальніше